Douwe Spoelstra
Mijn boot keuring .nl

Voor beter vindbaarheid is hier ook een aparte website voor ingericht.

Verliefd worden op een boot, is een mooi maar gevaarlijk gevoel. Het kan u duur komen te staan. Doe een bootkeuring om U eventueel veel ellende te besparen.

De aankoopsprijs gaat er meestal ook van omlaag: 2 vliegen in 1 klap. 

 

Douwe Spoelstra keurt uw schip op:

  1. Strukturele gezondheid van het schip
  2. Onderwaterschip op Osmose, roest, rot
  3. Roer, kiel, schroef en as, beoordeling antifouling.
  4. Kwaliteit van de romp, verf, polyester
  5. Dekken, scheuren, delaminatie en beslag
  6. Kuip, stuurinrichting, stuurhut.
  7. Staat interieur, beslag doorvoeren
  8. bekleding en staat kussens.
  9. Staat motor, moet lopen, slangen, huiddoorvoeren, rook, eventueel compressie meting, keerkoppeling functioneren.
  10. toilet en keuken
  11. lekkages ramen, hang sluitwerk
  12. Ligt de boot in het water dan moet zij op de kant
  13. Indien mogelijk en besproken kunnen we nog een proefvaart doen!

Aan het einde van de keuring heeft u een goede indruk van de staat van het schip en kunt u een weloverwogen beslissing nemen.

Ik maak een rapport op waarin ik de bevonden kennis op meedeel en die mag u mee naar huis nemen, tenzij het gelijk duidelijk is: het is een kat in de zak, maar niet de uwe.

Douwe Spoelstra keurt ook, geheel onafhankelijk, uw boot!

Jaren lang heb ik een importbedrijf gehad in nieuwe en 2e hands boten Honderden boten heb ik gekocht en verkocht. Eerst waren dat boten exclusief uit Engeland. Ik kocht zo ongeveer alles wat dreef, van Vissers boten, tot whery's, tot Adrews slipper launches, maar de overhand waren sloepen, hout en polyester., later staal. Later heb ik mijn nadruk verlegd naar Polen voor nieuwe boten en Noorwegen voor 2e hands boten. Al deze boten moest ik zelf keuren, want ik was meestal alleen op reis. Thuis komen met een miskoop was een zeer kostbare gelegenheid, dat ten alle tijden verkomen moest worden. De eerste keuring gebeurde door de telefoon, veel vragen stellen, letten op de intonatie en vragen naar gebreken. Je bent verbaasd wat mensen tegen je zeggen. Bij de bewuste boot aangekomen, moet je keuren en dat is een gecompliceerde aangelegenheid. Een boot kan zoveel gebreken hebben, je zou er tureluurs van worden. Belangrijk is dat je altijd de prijs in ogenschouw neemt en de ernst der gebreken. Sommige gebreken zijn duur, andere niet en sommige gebreken horen nou eenmaal bij de ouderdom van het schip en doen de boot er niet minder om presteren, maar kunnen wel als onderhandeling meegenomen worden. Ik heb nog nooit de vraagprijs betaald. Dat kan ik ook voor U doen. Ook kunnen we praten over wat u van het schip wil, kloppen uw verwachtingen wel, kunt u zelf wat onderhoud doen enzovoorts. 

Ik keur geen boten die bij Douwe Spoelstra in de verkoop zijn, U dient zelf ,al dan niet, een onafhankelijke keurmeester in te schakelen.